Totalförsvarsplanering för kommuner och regioner

Enligt lag (2006:544) måste kommuner och regioner fastställa en plan för hur extraordinära händelser eller en kris hanteras. Dessutom finns det en överenskommelse mellan MSB och SKR om arbete med civilt försvar.

  • Fakta om vad totalförsvarsplanering är
  • Krav enligt lag (2006:544)
  • Så kan totalförsvarsplanering hjälpa kommuner och regioner

Allt om totalförsvarsplanering

Vad är totalförsvarsplanering?

Totalförsvarsplanering är en omfattande strategi som säkerställer att kommuner och regioner är förberedda på att hantera extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap.

Det innebär att både civila och militära resurser samverkar för att skydda och upprätthålla samhällsviktiga funktioner.

Krav enligt Lag (2006:544)

Enligt Lag (2006:544) är kommuner och regioner skyldiga att:

  • Genomföra risk- och sårbarhetsanalyser för att identifiera och bedöma potentiella hot.
  • Utveckla krisberedskapsplaner för att hantera identifierade risker.
  • Inrätta en krisledningsnämnd för att effektivt leda och samordna insatser vid kriser.
  • Samarbeta med andra aktörer, inklusive myndigheter och privata företag, för att säkerställa en sammanhängande och effektiv krishantering.
  • Utbilda och öva personalen regelbundet för att upprätthålla och förbättra beredskapsförmågan.

Prioriterade uppgifter hos kommunen

Regeringen har satt upp mål med det civila försvaret som har resulterat i prioriterade uppgifter hos kommuner. En överenskommelse har gjorts mellan Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och Sveriges kommuner och regioner (SKR) som syftar till att stärka kommuners och regioners förmåga att hantera kriser och höjd beredskap.

Överenskommelsen säger bland annat:

  • Risk- och sårbarhetsanalyser. Kommuner måste genomföra regelbundna analyser.
  • Krisledningsnämnd. En nämnd ska finnas för effektiv krishantering.
  • Utbildning och övningar. Personal ska utbildas och övas kontinuerligt.
  • Samverkan. Samarbete mellan olika aktörer för en sammanhängande respons.

Hur totalförsvarsplanering hjälper

Totalförsvarsplanering hjälper kommuner och regioner att:

  • Minska sårbarheter och förbättra motståndskraften mot kriser och hot.
  • Säkerställa kontinuiteten av samhällsviktiga funktioner, även under svåra förhållanden.
  • Skapa en tydlig och samordnad respons vid kriser, vilket minskar förvirring och ineffektivitet.
  • Uppfylla lagkrav och säkerställa att alla nödvändiga åtgärder är på plats för att skydda invånarna och infrastrukturen.

Genom att följa dessa principer och lagkrav kan kommuner och regioner vara väl förberedda för att hantera både fredstida kriser och höjd beredskapssituationer effektivt.

Ta hjälp med totalförsvarsplanering

Kommuner kan få extern hjälp med totalförsvarsplanering genom flera kanaler:

  • Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. MSB erbjuder stöd och vägledning för att stärka kommunernas förmåga att hantera kriser och höjd beredskap. De tillhandahåller utbildningsmaterial, övningar, och riktlinjer.
  • Konsulttjänster. Företag specialiserade på krisberedskap och säkerhet kan erbjuda expertis och skräddarsydda lösningar för totalförsvarsplanering.
  • Samarbete med andra kommuner och regioner. Genom nätverk och samarbetsprojekt kan kommuner dela erfarenheter och resurser.
Tips

Det finns ett flertal externa aktörer som erbjuder kommuner och regioner hjälp med totalförsvarsplanering. Ett välrenommerat företag vi kan rekommendera är 2Secure som tagit fram en beprövad process för totalförsvarsplanering.

Mer om totalförsvarsplanering

Här nedan förklarar vi viktiga grundpelare i totalförsvarsplanering, dess innebörd och bra saker att tänka på innan planeringsarbetet påbörjas eller utvecklas.

Grundläggande planeringsprinciper

Totalförsvarsplanering innebär att identifiera och analysera potentiella hot och risker, samt att utveckla strategier för att hantera dessa.

Totalförsvarsplaneringen måste vara omfattande, inkluderande och anpassad till både militära och civila behov. Den ska säkerställa kontinuitet och snabb återhämtning av samhällsviktiga funktioner.

Scenarier och riskbedömning

Scenarier och riskbedömningar är kärnan i totalförsvarsplanering. Genom att identifiera olika tänkbara krissituationer, som naturkatastrofer eller säkerhetshot, kan kommuner och regioner utveckla specifika planer och åtgärder för att hantera dessa.

Riskbedömningar innebär att analysera sannolikheten och konsekvenserna av olika händelser för att prioritera insatser.

Samverkanspartners och rollfördelning

Effektiv totalförsvarsplanering kräver samarbete mellan olika aktörer, inklusive kommuner, regioner, myndigheter, privata företag och frivilligorganisationer.

Tydliga rollfördelningar och ansvarsområden säkerställer att varje aktör vet vad de ska göra vid en kris. Detta samarbete bidrar till en mer samordnad och effektiv respons.

Krisberedskap och resiliens

Krisberedskap och resiliens handlar om att förbereda samhällsviktiga funktioner för att motstå och återhämta sig från kriser. Detta inkluderar att utveckla krisplaner, genomföra regelbundna övningar, utbilda personal och skapa redundanta system för att säkerställa kontinuitet.

Resiliens innebär också att ha förmågan att anpassa sig och återhämta sig snabbt efter en kris.

Referenser